Notatnik 1
No cześć! 😀
Pisanie bloga z tygodnia na tydzień sprawia mi coraz większą przyjemność. Myślałam, że konkurs DSP to będzie jeden wielki niewypał, że nie będę mieć czasu na pisanie, a co dopiero na realizację projektu. A tu proszę, minęły już piękne 4 tygodnie a ja nadal się trzymam! (zobaczymy później 🙂 )
W każdym razie cieszę się, że wiele osób motywuje mnie do pracy, a wasze odwiedziny na blogu stale rosną.
Dzisiaj nie będę pisać o interesujących gadżetach ani o projekcie. Ten wpis będzie moją kartką w notatniku. Java, czyli język którego aktualnie się uczę, jest bardzo obszerny i trudny. Chciałabym poprzez stworzenie kilku wpisów powtórzyć to, czego się już nauczyłam.
Komentarze
Są pomijane podczas kompilacji, nie mają wpływu na działanie programu.
W Javie istnieją dwa rodzaje komentarzy:
* //text – aż do końca linii
* /* text */ – komentarz przez wiele linii kodu
Typy danych
Przechowują liczby stało i zmiennoprzecinkowe, znaki, ciągi znaków, oraz typ logiczny.
Liczby stałoprzecinkowe = całkowite.
4 rodzaje liczb stałoprzecinkowych:
* byte – 1 bajt – zakres od -128 do 127
* short – 2 bajty – zakres od -32 768 do 32 767
* int – 4 bajty – zakres od -2 147 483 648 do 2 147 483 647
* long – 8 bajtów – zakres od -2^63 do (2^63)-1 (posiadają przyrostek L, lub l)
Liczby zmiennoprzecinkowe = niecałkowite.
2 rodzaje liczb zmiennoprzecinkowych:
* float – 4 bajty – max. ok. 6-7 liczb po przecinku (posiadają przyrostek F, lub f)
* double – 8 bajtów – max. ok. 15 cyfr po przecinku (posiadają przyrostek D, lub d)
Część całkowitą od ułamkowej oddzielamy kropką, a nie przecinkiem!
W Javie łańcuchy tekstowe czyli po prostu Stringi to w uproszczeniu ciągi wartości typu char (odpowiednik obiektowy Character).
Znaki specjalne, które muszą być poprzedzone znakiem backslash \ :
* \t – tab
* \n – nowa linia
* \r – powrót karetki (oznacza to ustawienie kursora na pierwszej pozycji linii ekranu w której aktualnie się znajduje)
* \” – cudzysłów
* \’ – apostrof
* \\ – backslash
Boolean – typ prosty, przedstawia 2 wartości:
* true – prawda
* false – fałsz
Zazwyczaj jest wykorzystywany jako odpowiednia flaga, lub jako warunek pętli.
Zmienne
Pozwalają one na przechowywanie danych różnego typu.
2 fazy tworzenia zmiennych:
* deklaracja – tutaj określamy typ i nazwę zmiennej
* inicjalizacja – nadanie wartości zmiennej
Możemy deklarować kilka zmiennych obok siebie, a także przypisywać już zainicjowanej zmiennej innym zmiennym.
Konkatenacja = łączenie.
Zmienne finalne – przed typem zmiennej umieszczamy słowo kluczowe final, gdy zadeklarujemy w ten sposób zmienną możemy ją tylko raz zainicjować. Późniejsza próba przypisania jej nowej wartości zakończy się błędem i program nawet nie przejdzie kompilacji.
Łańcuchy znaków deklarujemy tak jak inne zmienne, lub zmienne finalne, podając najpierw typ String (z dużej litery), a inicjacji możemy dokonać podając jakiś tekst między znakami cudzysłowów.
Oczywiście nie uwzględniłam dzisiaj wszystkiego czego się już nauczyłam. Chcę na spokojnie utrwalić cały materiał. Jak zdążyliście już zauważyć, pisałam trochę skrótami myślowymi, więc mogłam pominąć wiele informacji. Reszta „kartek” notatnika w następnych wpisach.
Ze względu na szkołę, nie udało mi się być w tym tygodniu na Warszawskich Dniach Informatyki 🙁 Niestety, we wtorek i w środę musiałam być na zajęciach. Bardzo żałuję, że opuściłam to wydarzenie, ale mam nadzieję, że wybiorę się w przyszłym roku.
Zachęcam do komentowania, przekazywania wskazówek i poprawiania, jeśli pojawią się błędy.
Wpis powstał w oparciu o: http://javastart.pl/static/category/podstawy-jezyka/
3maaajcie się! 😀
Najnowsze komentarze